Hos en tidigare arbetsgivare gjorde det något som jag ända sen dess tyckte var märkligt. Det var en fantastisk arbetsplats, kanske den bästa jag haft, så det är inget svartmålningsförsök. Kanske snarare ett bevis på att oavsett hur bra du är så är ingen perfekt. Vi hade tre funktioner som pratade med överlägset flest personer varje dag. Ska tilläggas kanske att det var före sociala mediers intåg. Dessa funktioner var Växeln, Kundtjänst och Återförsäljarstödet. De hette inte exakt så men det var det de gjorde. Vi hade massvis med säljare, marknadsförare, produktchefer och alla andra funktioner som man har. Alla vi var anställda på företaget, men trots att de pratade med överlägset flest av de som betalade lönerna och konsultkostnaderna var de tre förstnämnda kategorierna inte det. Ändå påverkade dessa långt fler av våra befintliga och möjliga kund- och återförsäljarkontakter dagligen. Ganska anmärkningsvärt och en tankeställare för mig, eftersom man lägger ut på andra företag att hantera det viktigaste man har – sina kunder.
Jag vet att det finns massvis med duktig personal på bemanningsföretag och att det kan vara en bra lösning. Men kan man känna lika mycket för ett företag eller en organisation som man inte är anställd på utan bara är hos temporärt, mer eller mindre lång tid. Kan man bli lika engagerad i det företagets framgång. Jag tror inte det.
Men poängen är dock denna, oavsett var i organisationen man befinner sig, så påverkar du resultatet för hur väl ditt företag eller organisation lyckas med försäljningen. Även om du inte skickar offerter och stänger avtal så säljer du. Hela tiden. Den syn och därmed det intresse som kan finnas att köpa av er formas kontinuerligt av alla anställda. Visst marknadsavdelningen gör externa kampanjer och aktiviteter som också påverkar men om du inte är en nischad e-handlare utan personal så är människorna med sina möten, telefon och mailkontakter det som avgör synen på er. Och därmed om folk kommer vilja köpa.